Sunday, July 19, 2009

Tentu jantina

SETIAP pasangan yang berkahwin tentu menginginkan anak sebagai penghubung kasih sayang mereka. Ada pasangan merancang untuk menentukan jantina anak mereka, terutama yang pertama.

Ada yang berpendapat lebih baik mendapat anak lelaki sebagai anak sulung kerana boleh memikul tanggung jawab berat apabila dewasa, dan ada juga inginkan anak perempuan dengan alasan lebih senang dididik bagi menguruskan keluarga.

anak perempuan) mengikut pilihan pasangan kelamin itu.

Kini, ada banyak teknik penapisan sperma yang lebih berkesan, termasuk kaedah bayi tabung uji untuk pasangan yang mengalami masalah kesuburan mendapat dan memilih jantina anak.

Menerusi kaedah itu, ia dilakukan ketika telur dibiarkan bercantum dengan sperma lelaki, janin yang terjadi boleh dikenal pasti jantinanya dengan mengambil satu sel dari embrio untuk diperiksa baka seksnya.

Jika embrio itu dikenal pasti dari baka seks pilihan, ia dimasukkan ke dalam rahim supaya embrio itu menginap kepada enometrium dan terus berkembang.

Apa juga kaedah yang dicuba dan juga jantina anak yang diingini, harus diingat dan paling penting adalah sentiasa bersyukur dan terima apa saja jantina anak dianugerah Allah SWT.



SUMBER: Harian Metro



No comments:

Post a Comment